«پروژه شکوفایی ایران» که شاهزاده رضا پهلوی از آن رونمایی کرد چیست؟

شاهزاده رضا پهلوی از آماده‌سازی برنامه‌ای برای دوران پس از جمهوری اسلامی سخن گفت و ۱۰ اصل مهم اقتصادی برای آینده ایران را ترسیم کرد

شاهزاده رضا پهلوی روز پنج‌شنبه ۲۶ سپتامبر (پنجم مهر) با حضور در سومین «کنفرانس ایران»، به میزبانی سازمان اتحاد ملی برای دموکراسی در ایران (نوفدی)، از طرحی به نام «پروژه شکوفایی ایران» رونمایی کرد.

شاهزاده رضا پهلوی، که برای اولین بار در «کنفرانس ایران» در واشینگتن سخنرانی می‌کرد، با رونمایی از «پروژه شکوفایی ایران» پیشنهاد کرد که یک طرح بازسازی اقتصادی پس از جمهوری اسلامی مشابه «طرح مارشال» برای ایران اجرا شود.

او با تاکید بر اینکه ایران آماده تغییرات بنیادین است، گفت: «همان‌طور که هفته گذشته در سخنرانی خود در اجلاس شورای اسرائيلی‌ـ‌آمریکایی گفتم، ما به دنبال همکاری با جهان هستیم. این همکاری تنها محدود به عرصه سیاسی نیست. زمانی که ایران فرصتی به دست آورد، بار دیگر به دنبال شراکت در سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و بازرگانی خواهد بود. از این مسیر می‌توانیم کشورمان را بازسازی و پیوندهای خود را با جهان از نو برقرار کنیم، نه از طریق یاوه‌گویی‌های نخ‌نمایی که مهره‌های خامنه‌ای مانند مسعود پزشکیان این هفته به نیویورک فرستاده شدند تا ارائه دهند.»

شاهزاده رضا پهلوی از «فرصتی تاریخی و مسئولیتی بزرگ برای مهاجران ایرانی» پس از گذار از جمهوری اسلامی ایران نام برد و افزود: «پس از جنگ جهانی دوم و ویرانی اروپا از سوی قدرت‌های متحدین، آمریکا «طرح مارشال» را برای بازسازی آن قاره راه‌اندازی کرد. ایران نیز پس از ویرانی‌هایی که جمهوری اسلامی به بار آورده است به یک «طرح مارشال» نیاز خواهد داشت.»

او تاکید کرد: «سقوط جمهوری اسلامی پایان کار نیست، بلکه آغاز رنسانس ایران خواهد بود. این چیزی است که من همراه با کارشناسان و رهبران تجاری،‌ وقتی که دوره انتقالی فرابرسد، برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ام و برای تحقق آن تلاش می‌کنم. ایران چه برای ایرانیان داخل کشور، چه برای ایرانیان خارج از کشور و چه برای سرمایه‌گذاران جهانی، بعد از نزدیک به پنج دهه آماده تجارت خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده رضا پهلوی همچنین افزود: «امروز ایران باید کره جنوبی خاورمیانه می‌بود اما در عوض به کره شمالی منطقه تبدیل شده است و ارقام تولید ناخالص داخلی این موضوع را اثبات می‌کنند.»

او با بیان اینکه برخلاف خمینی وعده خدمات مجانی نمی‌دهد، گفت: «آنچه من ارائه می‌کنم چشم‌اندازی است که براساس مشاوره‌های مداوم با اقتصاددان‌های برجسته و رهبران موفق تجاری شکل گرفته است. با همکاری آن‌ها توانسته‌ام اصولی را که باید پایه‌گذار اقتصاد ما در یک ایران سکولار و دموکراتیک باشد شکل دهم.»

براساس آنچه در سخنرانی شاهزاده رضا پهلوی درباره «پروژه شکوفایی ایران» ارائه شد،‌ این طرح به‌مثابه مسیر بازسازی اقتصادی ایران پس از گذار از جمهوری اسلامی در نظر گرفته شده است و شامل ۱۰ محور است که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

محورهای پروژه شکوفایی ایران

۱) سیاست‌گذاری اقتصادی به گونه‌ای که به شهروندان باید اعتماد کرد تا تصمیماتی براساس منافعشان بگیرند.

۲) دولت باید فرصت‌هایی برای شکوفایی همه شهروندان ایجاد کند.

۳) سیاست‌ها باید با تقویت مسئولیت‌پذیری فردی و نوآوری، افراد را توانمند کنند.

۴) یک اقتصاد پویا به احترام به مالکیت خصوصی و حفاظت از آن در برابر مداخله وابسته است.

۵) سازوکارهای بازار باید تا جای ممکن راهنمای تعاملات اقتصادی میان شهروندان باشد.

۶) دولت باید با اطمینان از امنیت سرمایه‌گذاری و ایجاد محیطی مناسب برای کسب و کار، موانع را از سر راه کارآفرینان داخلی بردارد و برای آن‌ها شرایط مناسب فراهم کند.

۷) کنترل تورم نیازمند انضباط و ایجاد یک بانک مرکزی مستقل است.

۸) موانع مشارکت زنان در بازار کار باید برداشته شوند.

۹) تولید و بهره‌وری باید موتور رشد اقتصادی باشد که ازطریق ارتقای سرمایه انسانی و پذیرش فناوری ممکن می‌شود.

۱۰) ایران باید به اقتصاد جهانی بازگردد و شرایطی را فراهم کند که سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کند.

چگونه می‌توان به این محورها دست یافت؟

شاهزاده رضا پهلوی در کنفرانس ایران درباره اینکه چگونه می‌توان به محورهای اقتصادی اشاره‌شده دست یافت گفت: «در حال حاضر پروتکل‌ها، سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی وجود دارند که چارچوبی را برای بازگشت سریع و موثر ایران به بازار جهانی فراهم می‌کنند؛ ازجمله گروه ویژه اقدام مالی، سازمان بین‌المللی کار، آژانس چندجانبه تضمین سرمایه‌گذاری و موسسه داوری استکهلم.»

او افزود: «برای بازسازی اقتصاد، بازگرداندن شکوفایی و احیای کشورمان، ایران نیازی به اختراع مجدد چرخ ندارد اما نیاز داریم که به اصول اقتصادی پایبند باشیم که به دیگر کشورها و مناطق کمک کرده‌اند تا احیای اقتصادی خود را تحقق بخشند. برای دستیابی به این هدف، هم مردم ما و هم ضرورت‌های عملی نیازمند نقشه راهی برای بهبود اقتصادی و بازسازی ملی‌اند. به همین دلیل است که من در اینجا از مرحله اول پروژه شکوفایی ایران رونمایی می‌کنم.»

او در ادامه توضیح داد: «گروه اقتصاددانان و کارشناسان حوزه‌های مختلف، بیش از حرف و فلسفه‌بافی درباره مشکلات اقتصادی ایران، راه‌حل‌های مشخص و قابل اجرا ارائه داده‌اند. فاز اول این پروژه که به‌تازگی به پایان رسیده است، برنامه‌های فوری تثبیت مالی و اجتماعی برای ۱۰۰ روز نخست پس از فروپاشی جمهوری اسلامی را تدوین کرده‌اند. به‌زودی فاز دوم پروژه هم آغاز خواهد شد که بر دوره انتقال و تثبیت سیاسی و قانونی لازم تمرکز دارد و فاز سوم هم بر بازسازی اقتصادی بلندمدت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری متمرکز خواهد بود.»

شاهزاده رضا پهلوی همچنین تاکید کرد: «ایران شاید آخرین بازار نوظهور مهم در جهان باشد. ایران با ۸۵ میلیون نفر جمعیت بسیار تحصیل‌کرده، جوان و بااستعداد در جست‌وجوی سرمایه‌گذاری و سرشار از فرصت‌های فراوان است. از سوی دیگر، در سراسر جهان ایرانیان در حال مدیریت برخی از برترین شرکت‌های امروزی هستند و همچنین در بالاترین سطوح تحصیلی و درآمدی قرار دارند. این توانایی‌ها می‌تواند ما را به یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای استارتاپی جهان تبدیل کند.»

او ضمن اشاره به اینکه ایران می‌تواند به قطب منطقه‌ای و بین‌المللی گردشگری بدل شود، گفت: «ما می‌توانیم با استفاده از ارتباطات اساتید برجسته ایرانی در غرب با بسیاری دیگر از دانشمندان و محققان برجسته، دانشگاه‌های خود را از مراکزی برای شست‌وشوی مغزی جوانان و جداسازی زنان، به مراکز پیشرو تحقیقات جهانی تبدیل کنیم.»

شاهزاده رضا پهلوی همچنین با انتقاد از سیاست‌های مخرب جمهوری اسلامی در منطقه و جهان گفت: «نباید از صنایع نفت، گاز طبیعی و پتروشیمی خود چشم‌پوشی کنیم، اما به جای استفاده از آن برای تامین مالی ترور، مرگ و نابودی در منطقه، می‌توانیم برای سرمایه‌گذاری در راه بازسازی کشور و تنوع بخشیدن به اقتصادمان در بلندمدت استفاده کنیم. این بهبود اقتصادی برای مناطق کمتر توسعه‌یافته کشور ما اهمیت ویژه‌ای دارد که طی ۴۵ سال گذشته در محرومیت بوده‌اند.»